BLOG
Mity na temat klocków hamulcowych
Powielanie nieprawdziwych informacji ma miejsce w niemalże każdej dziedzinie życia. Nie inaczej jest w przypadku
branży motoryzacyjnej. Mity takie jak “sportowe klocki hamulcowe są zdecydowanie lepsze”, czy też stosowanie różnych
części różnych rodzajów na osie tył i przód samochodu, bądź zakładanie, że piszczące od razu po założeniu elementy są
złe, to tylko kilka przykładów, które rozwiniemy w naszym artykule.
Piszczące klocki hamulcowe są równoznaczne ze złą jakością
Części te wymieniamy samodzielnie bądź u profesjonalistów. Niemniej jednak bez względu na to, kto dokona montażu
uważa się, że jeśli elementy wydają charakterystyczny piszczący dźwięk po zacisku, to znaczy, że muszą być złej jakości.
Jest to oczywiście dość popularny i powielany mit, gdyż sytuacja ta może wynikać z różnych powodów. Najczęstszym jest
zły montaż, który sprawia, że mamy do czynienia z piszczącymi klockami hamulcowymi.
Dlatego też w takiej sytuacji warto sprawdzić zacisk, w tym również kwestię czy nie jest on brudny, warto także wybierać
części z dołączonymi nowymi zestawami montażowymi, dzięki temu zminimalizujemy ryzyko błędu podczas zakładania
części zarówno na osie przód, jak i tył.
Sportowe klocki hamulcowe będą zdecydowanie trwalsze
Nie jest to prawdą. Oczywiście elementy te mają inną budowę i parametry, niemniej jednak nie są przystosowane do
tradycyjnej jazdy po mieście. Sportowe klocki hamulcowe, jak sama nazwa wskazuje, dedykowane są do samochodów
sportowych, w tym m.in. takich, które użytkuje się w trakcie wyścigów, gdy panują zupełnie inne warunki. Części te są
przystosowane do ostrego zatrzymywania się, ale nie sprawdzą się podczas codziennej jazdy. Dlatego też należy je
wykorzystywać jedynie do samochodów sportowych.
Czy klocki hamulcowe przód i tył są takie same?
Na pewno warto, aby miały identyczny rodzaj i były wyprodukowane przez tego samego producenta. Warto pamiętać, że
klocki hamulcowe przód zużywają się (zaczynają piszczeć) ok. 60% szybciej, dlatego też mogą wymagać częstszej
wymiany (przyjmuje się zależność zużycia 1:2). Dlatego też błędnym przekonaniem jest to, że podczas każdej wymiany
należy zastąpić zarówno części na osi przód, jak i tył.