Witamy na nowej stronie internetowej firmy Steinhof. Jeśli chcesz przejść do poprzedniej wersji kliknij tutaj.

FAQ

Poniżej zestawiliśmy najczęściej kierowane pytania do naszego Biura Obsługi Klienta. Być może znajduje się tam odpowiedź na nurtujące Państwa kwestie, co pozwoli na szybkie i sprawne rozwiązanie problemu.

 

 
  • Co trzeba wiedzieć przed montażem haka holowniczego?

    • Przed przystąpieniem do montażu zaczepu kulowego należy sprawdzić w instrukcji obsługi oraz dowodzie rejestracyjnym pojazdu, czy samochód przystosowany jest do holowania przyczepy. 
    • Zaczep kulowy może być używany i eksploatowany w samochodzie o właściwym stanie technicznym elementów nadwozia. Zaczep musi być zamontowany i eksploatowany w samochodzie zgodnie z instrukcją montażu dostarczoną przez producenta.
    • Zaczep kulowy jest elementem bezpieczeństwa i może być zamontowany jedynie przez wykwalifikowany personel. Niedopuszczalna jest jakakolwiek ingerencja w konstrukcję zaczepu kulowego.
    • Należy usunąć masę izolacyjną lub zabezpieczenie podwozia (jeśli są) w miejscach styku elementów zaczepu kulowego.
    • W niektórych pojazdach z czujnikami parkowania jazda z zamontowaną kulą powoduje wykrywanie jej przez czujniki jako przeszkody. W tym przypadku należy dostosować zakres wykrywalności lub dezaktywować czujniki. W przypadku zastosowania zaczepu z kulą wypinaną po jej wypięciu można uniknąć powyższego problemu.
    • Należy dostosować się do informacji podanych przez producenta pojazdu dotyczących wartości maksymalnych obciążeń (maksymalnej masy holowanej przyczepy i dopuszczalnego nacisku pionowego na kulę) jednocześnie dopuszczalne parametry zaczepu kulowego nie mogą być przekroczone.
    • W czasie holowania przyczepa musi być złączona dodatkowym elastycznym złączem o odpowiedniej wytrzymałości (linka, łańcuch).
    • Należy sprawdzać połączenia śrubowe po przejechaniu ok. 1000 km a w przypadku poluzowania nakrętek, śrub należy je dokręcić. Kulę zawsze utrzymywać w czystości i smarować smarem stałym. Stosować osłonę kuli. Wszystkie uszkodzenia mechaniczne zaczepu kulowego wykluczają dalszą jego eksploatację. Uszkodzony zaczep nie może być naprawiany.
    • Należy przestrzegać krajowych wytycznych dotyczących odbioru technicznego zaczepu kulowego.
  • Czym jest homologacja i czy jest wymagana dla haków holowniczych?

    • Każdy hak holowniczy, aby mógł zostać dopuszczony do sprzedaży,, musi przejść szereg specjalistycznych testów, które badają wytrzymałość uciągu i nacisku pionowego na kulę, a także odporność na czynniki zewnętrzne.

      Wszyscy producenci haków w krajach Unii Europejskiej mają obowiązek wykonywać te same testy, które po pozytywnym zakończeniu skutkują otrzymaniem certyfikatu oraz dopuszczeniem do sprzedaży w całej Unii. Właściwe oznaczenie homologacji to znak e lub E, e - to certyfikat wydany na podstawie Dyrektywy Unijnej, natomiast E to znak jakości przyznany wg Regulaminu EKG ONZ. Homologacje e i E są równoważne natomiast „znaki bezpieczeństwa B” – są już nieaktualne. Oznaczenie certyfikatu składa się z litery "e" oraz cyfry oznaczająca kraj, w którym został wyprodukowany i przebadany hak, np.:

      •e4 – Szwecja
      •e13 – Niemcy
      •e 20 –Polska
      •e24 – Francja

  • Gdzie znajdę instrukcję montażu haków holowniczych?

    • Szczegółowa instrukcja montażu haków holowniczych w wersji drukowanej dołączona jest do każdego haka Steinhof. Można ją również pobrać bezpośrednio z naszej strony internetowej.
  • Czy w samochodzie z instalacją gazową mogę zamontować hak holowniczy?

    • Należy zwrócić szczególną uwagę w przypadku zakupu haka holowniczego do pojazdu z zamontowaną instalacją gazową. W wielu przypadkach montaż haka w takim pojeździe nie będzie możliwy ze względu na elementy instalacji, które często przeprowadzone są blisko miejsc fabrycznie przystosowanych do zamocowania haka.
  • Zamontowałem hak holowniczy – jakie są kolejne kroki?

    • Z zamontowanym hakiem holowniczym należy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów celem odbioru zaświadczenia o poprawności montażu i spełnieniu wymogów przez hak. Diagnosta wystawia stosowne zaświadczenie po uprzednim sprawdzeniu: dokumentu zakupu haka, tabliczki znamionowej umieszczonej na haku, posiadanego certyfikatu dopuszczającego (na tabl. znamionowej), instrukcji montażu dołączonej do haka i oceny poprawności montażu. Po otrzymaniu zaświadczenia w Stacji Kontroli Pojazdów, należy udać się do Wydziału Komunikacji w celu uzyskania wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Potrzeba zabrać ze sobą dowód rejestracyjny i zaświadczenie ze stacji diagnostycznej.
  • Czy hak po wypadku nadaje się do dalszego użytku?

    • Wypadek samochodowy, podczas którego uszkodzeniu uległa tylna część pojazdu z zamontowanym uprzednio hakiem, rodzi poważne niebezpieczeństwo, że również hak został zniekształcony poprzez powstałe przeciążenie. Niesprawność haka można zazwyczaj rozpoznać po wystąpieniu trwałego odkształcenia. Kolejnymi czynnikami świadczącymi o uszkodzeniu mogą być: uszkodzenia powierzchni antykorozyjnej/barwiącej, nienaturalne karby lub przesunięcia kuli względem środka samochodu, przesunięcia w obszarze mocowania kuli, nadmierny luz (w hakach wypinanych). Hak z takim uszkodzeniem nie może być dalej używany.
  • Czy haki używane mogą zostać ponownie zamontowane w innym pojeździe?

    • Haki holownicze zanim trafią do sprzedaży rynkowej są uprzednio poddawane specjalistycznym badaniom, których wynikiem jest uzyskanie homologacji. Każdy hak posiada znak homologacji, jak również podlega urzędowej rejestracji po montażu w samochodzie. Po zamontowaniu hak staje się integralną częścią pojazdu i zabronione jest przekładanie go. Oferowane na polskim rynku używane haki pochodzą głównie z demontażu aut powypadkowych lub złomowanych. Haki holownicze z takiego źródła mogą być poważnie uszkodzone, nawet gdy ich wygląd zewnętrzny nie budzi zastrzeżeń . Najczęstsze i najgroźniejsze uszkodzenia w hakach używanych to: osłabiona kula w wyniku uderzenia w tył pojazdu (kula nie jest skrzywiona), deformacja kuli lub belki po uderzeniu w tył pojazdu (nie zawsze zauważalne gołym okiem), korozja spawów i części stalowych (często pokryta warstwą farby przed sprzedażą), uszkodzenia systemu wypinania (grozi samowypięciem kuli w trakcie używania), brak ważnych elementów konstrukcyjnych, brak dokumentacji i tabliczki znamionowej.
  • Czy do każdego haka holowniczego potrzebna jest wiązka elektryczna?

    • Aby bezpiecznie i zgodnie z przepisami ruchu drogowego holować przyczepę trzeba jej zapewnić odpowiednie oświetlenie. W tym celu należy do haka holowniczego dokupić wiązkę elektryczną. Na rynku występują wiązki 7 oraz 13-pinowe, uniwersalne, uniwersalne z modułem oraz dedykowane. Dobór odpowiedniej wiązki zależy od tego, co holujemy lub jaki bagażnik wozimy.
  • Czym różnią się wiązki 7 i 13 pin; którą powinienem wybrać?

    • Wybór odpowiedniej wiązki zależy od tego, co zamierzamy holować lub jaki bagażnik chcemy zamontować. Możliwości holownicze pojazdu są duże. Na haku możemy ciągnąć małą przyczepkę (do 750 kg) ale również kemping. Na kuli haka zamontować również można bagażnik rowerowy. Wiązkę 7 pin z powodzeniem zastosujemy w przyczepach poniżej 750 kg DMC. Wiązka 7 pin przenosi jedynie podstawowe światła (kierunkowskazy, pozycyjne, stop, przeciwmgielne), dlatego według przepisów unijnych można ją zastosować do przyczep poniżej 750 kg (DMC). Cięższe przyczepy muszą mieć zamontowane własne światło cofania, a tę funkcję do przyczepy może przekazać tylko 13-pinowa wiązka. Dodatkowe funkcje tej wiązki to: możliwość przekazania stałego zasilania do przyczepy, np. dla urządzeń w przyczepie kempingowej, przewód ładowania, a także światła cofania dla przyczepy.
  • Czy w wiązce elektrycznej konieczny jest moduł?

    • W zależności od stopnia skomplikowania systemu elektronicznego danego modelu pojazdu, w zestawie z wiązką znajdziemy elektroniczny moduł sterujący ale prawdopodobnie wystarczy wiązka bez modułu. Wiązka do haka holowniczego z modułem jest niezbędna do samochodów posiadających: system sterowania CAN Bus (rodzaj „ systemu operacyjnego” w samochodzie); kontrolę oświetlenia Check Control (komputer informuje kierowcę o spalonych żarówkach); czujniki parkowania (jeśli chcemy mieć przydatną funkcję automatycznej dezaktywacji czujników parkowania po podpięciu wtyczki przyczepy).
  • Czy montując bagażnik rowerowy potrzebuję dodatkowej – trzeciej tablicy rejestracyjnej?

    • Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, każdy samochód musi mieć dwie tablice rejestracyjne – z przodu i z tyłu – z czego tylna powinna być dodatkowo oświetlona. Żadnej z nich nie może zasłaniać jakikolwiek element samochodu. Montując bagażnik rowerowy na tylnej klapie pojazdu czy haku często zasłaniamy tablicę rejestracyjną. Zabrania tego prawo o ruchu drogowym w art. 60, ust 1 pkt 2. Do końca 2015 roku osoby łamiące ten zakaz narażały się na otrzymanie mandatu. Długo oczekiwane zmiany weszły w życie w styczniu 2016 roku. Na podstawie zmienionych przepisów, kierowca może ubiegać się o dodatkową tablicę rejestracyjną na bagażnik. Tym samym nie trzeba już wbrew prawu demontować tylnej tablicy i instalować jej na bagażniku, jak czynili to niektórzy  kierowcy. Niekiedy instalowano na bagażnikach rowerowych odwzorowania tablicy rejestracyjnej. Obecnie dodatkowa tablica rejestracyjna może zostać wyrobiona w dowolnym momencie, niekoniecznie przy pierwszej rejestracji pojazdu. W tym celu w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego trzeba złożyć wniosek o jej wydanie. Do wglądu załączyć należy dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, o ile te dokumenty zostały wydane. Niezbędne jest również okazanie dowodu tożsamości oraz potwierdzenie opłaty za wydanie dodatkowej tablicy. Warto pamiętać, że możemy też zostać poproszeni o przedstawienie polisy OC auta. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że trzecia tablica rejestracyjna przeznaczona jest dla posiadaczy samochodów osobowych. Nie dostaną jej np. właściciele motocykli czy ciągników rolniczych. Dodatkowa tablica nie może zostać umieszczona w dowolnym miejscu. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów powinna zostać ona umieszczona na bagażniku w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym. Jeśli bagażnik zakrywa światła pojazdu, powinien zostać wyposażony we własne oświetlenie.
  • Co trzeba wiedzieć przed montażem haka holowniczego?

    Aby poprawnie dobrać hak holowniczy do samochodu dostawczego niezbędna jest znajomość cech charakterystycznych dla tej grupy pojazdów. 

    • Typ nadwozia. Wyróżniamy:
      - Furgon/Blaszak
      Służą głównie do przewożenia towarów. Cechą charakterystyczną jest zamknięte nadwozie samochodów dostawczych i ciężarowych posiadających sztywny dach i ściany, odchylane drzwi tylne i często odchylane lub przesuwane drzwi boczne. Furgon służy do przewożenia towarów.
      - Minibus/Mikrobus
      Przeznaczone są do przewożenia ludzi. W przestrzeni ładunkowej znajdują się siedzenia, tapicerka i szyby.
      - Skrzynia
      Pojazdy z nadwoziem skrzyniowym służą głównie do transportu ładunków zarówno przewożonych luzem, w opakowaniach lub na paletach. Jest to otwarte nadwozie samochodów ciężarowych i dostawczych. Składa się z kabiny kierowcy i oddzielnej przestrzeni ładunkowej zwanej skrzynią ładunkową, która składa się z podłogi, otwieranych burt oraz klapy z tyłu. Skrzynia Ładunkowa  może być stała lub podnoszona, stosowana w samochodach typu wywrotka przystosowanych do mechanicznego wyładunku materiałów sypkich.
      - Kontener
      Pojazd z kontenerem ładunkowym, często termoizolacyjnym (izoterma) lub wyposażonym w agregat chłodniczy.
      - Rama/Podwozie
      Pojazd przeznaczony pod zabudowę.
    • Dopuszczalna masa całkowita (DMC)
      Jest to największa, określona warunkami technicznymi masa pojazdu obciążanego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. DMC możemy sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
    • Rozstaw osi
      Jest to odległość pomiędzy środkiem przedniego i tylnego koła. Rozstaw można zmierzyć samodzielnie lub sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
    • Rodzaj kół tylnych
      Pojedyncze koła tylne / Podwójne koła tylne (bliźniaki)
    • Typ napędu
      Przedni napęd (FWD-Front Wheel Drive) – napęd na przednią oś pojazdu.
      Tylni napęd (RWD-Rear Wheel Drive) – napęd na oś tylną pojazdu.
    • Obecność tylnego stopnia
      Tylny stopień zapewnia łatwy dostęp do strefy ładunkowej pojazdu. Stanowi część wyposażenia dodatkowego samochodów dostawczych.


  • Jak korzystać z wyszukiwarki produktów ?

    • Przejdź do wyboru kategorii. Wybierz Haki lub Hamulce.

      Po wybraniu kategorii Haki skorzystaj z interesujących Cię filtrów.
      Filtr Pojazd Marka Model Wersja zbudowane są w sposób hierarchiczny. Wybór pola Pojazd uaktywni kolejne (opis poniżej).

      Filtr Rok Numer katalogowy Typ kuli pozwalają na wybór interesujących nas informacji w niezależny sposób.

       

       
      Kliknij filtr Pojazd. Wybierz pozycję Ciężarowy i osobowy.

        

           

      Kliknij filtr Marka. Wybierz interesująca Cię pozycję. Filtr pozwala na wpisanie wybranej przez nas marki.

            

      Kliknij filtr Model. Wybierz interesująca Cię pozycję.
        

           

      Kliknij filtr Wersja. Wybierz interesująca Cię pozycję.
        

           


      Po wybraniu interesujących filtrów kliknij przycisk WYSZUKAJ.
        

       

      Wyniki wyszukiwania podzielone są na 4 kategorie

      Kategoria Pojazd zawiera podstawowe informacje o samochodzie.

      Kategoria Hak zawiera wszystkie niezbędne informacje na temat haka dedykowanego do kategorii Pojazd.

      Kategoria Wiązka zawiera wszystkie informacje na temat wiązek dopasowanych do wyników kategorii Pojazd

      Kategoria Do pobrania zawiera dokumentację techniczną. W zależności od wymaganych informacji kategoria zawiera odpowiednie pliki.



      Przejdź do wyszukiwarki.

           

 

 

 

 

DOŁĄCZ DO NAS   

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.